joker card.



vissa människor kan
fan ha det!


nr. 2!



imorgon är det dags. sittning nr. 2!


payphone.



dags igen.

idag är  det dags  att ställa  sig på tanitavågen igen. kunde inte låta bli att fuska, så
vägde mig imorse och vågen visade 55kg. så, nu är det alltså 24kg som jag gått ner.
från 79kg till 55kg.. ja, jag är sjukt stolt över mig själv!


right now.

men kan inte bara allt ha det just nu eller? haha. sitter på jobb och totalt ruttnar bort. rätt mysigt.. när klockan blir 1700 så ska jag köpa en dyr jävla sliskig skumpa och vaska den i huet på någon. resten utav veckan kanske blir lite bättre. jobbar kortare dagar ons, tors och fre. och på torsdag har jag faktiskt min andra sittning (missade den när jag var sjuk) vilket jag fortfarande har ångest över. (y) men det är skitsamma nu. är absolutis taggad inför min andra sittning. ni får bild dirr. efter, okey? mm, bra.


underdel.



















jag har som ni vet, köpt en jätte fin bikini. men jag har en svart överdel liggandes
hemma  som behöver en söt underdel. alltid bra att ha fler bkini så man kan byta.
en av dessa ska jag klicka hem, vilken?


USA.



det är  numera dags att  spara så  mycket det bara går
varje månad. för nästa år, slutet av aug, början av sept
så drar jag och tanja till på roadtrip runt om i USA.


nedräkning.

trettioåtta dagar  kvar till  kreta.
sextionio dagar kvar till magaluf.

rubrik.

hey. dötråkig är jag med att skriva här, ellerhur? men så är det tyvärris.. har inte jätte mycket tid över, men jag ska försöka att bättra mig. det har hänt lite sen senast: jag har legat hemma dösjuk, halsfluss och 40 graders feber, inte kunnat prata eller äta. sofi har bott hos mig, fre-mån, bästa på länge! körde en dörolig utgång tillsammans med jessie. spenderar min lediga tid på gymmet numera istället för powerwalks ute. det är snart dags att åka till kreta, strax därefter blir det dax att åka till magaluf. i can't wait!

just nu sitter jag på jobb, himla kort dag idag, 0800 - 1300. faktiskt himla skönt! ska spendera några timmar på gymmet, sola, träna och bara sisådär. sköne-dag!


you're aint' a king, you're a joker card!


stop finding a reason for everything.





this is my story.

well people, det är nog dags för mig att skriva ett inlägg som hjälper dom som vill bli hjälpta, berör dom som vill bli berörda, motiverar dom som vill bli motiverad, osvosv. you know what? this is my story..

min svåra tid, med övervikt började redan i tidig ålder, i och med att jag var så pass ung, så kan jag inte säga en exakt siffra på min ålder, men det började tidigt.. skulle gissa på att jag var sex-sju år, och under denna tiden så minns jag att det var en av dom jobbigast tiderna i mitt liv..

jag började på en ny skola, en större skola, men större barn, äldre barn.. och redan då så pekade folk ut mig som "henne tar vi, hon är fet!" och mycket riktigt så blev det så. orden flög som små fåglar genom korridorerna till mig, nästan som om dom hade skickat dumma kommentarer med bud.. men samtidigt så minns jag hur mycket glädje jag fann på den skolan, genom min klass, som jag storm-trivdes med även om vi inte var skolans bästa klass. menmen.. med tiden lärde jag mig att gå förbi och inte lyssna, men det gjorde inte mindre ont för det.. jag var ju bara liten, och jag försto inte varför dom sa så, var jag så tjock att det var rätt att reta mig, är det så man ska göra, när man ser en tjock person?

slutet utav sexen kom, sommarlovet kom och livet tog en rejäl vädning den sommaren, jag gick ner 16kg och jag minns fortfarande folks blickar när sommaren var över, och skolan var igång igen.. folks ögon som stirrade så mycket att dom ramlade ner på golvet, folk som helt plötslig inte sa "tjockis!" eller "fetto!" när jag gick förbi.. även jag där en tid efter försto vad som verkligen hade hänt, det fanns en anledning till varför dom hade tystats ner, det fanns en anledning till varför som vände blicken bort när jag gick bort.. jag hade blivit smal, jag hade blvit vad dom aldrig trodde att jag kunne bli. jag smällde dom på fingrarna och det gjorde nog så pass ont att dom tappade talförmågan.. för efter den sommaren, hörde jag inte ett ljud från dom..

.. tiden gick, och jag behöll vikten och självförtroendet som jag hade byggt upp i två år. sen var det dags att säga hejdå till högstadiet och börja ett nytt liv på gymnasiet. jag tror detta var min absolut mörkaste tid i livet.. jag minns det som om det vore igår. jag hatade mig själv, jag äcklades, jag ljög för alla, jag skolkade, jag förfalskade sjukintyg, jag lovade förbättring, men jag låg redan nere på bottnen.. jag minns att jag lurade mamma att jag gick till skolan, men vad jag verkligen gjorde var att jag gick ner till stranden och satt mig där en hel dag, vissa gånger gömde jag mig i vårt utehus tills alla hade gått hemifrån, en annan gång gick dom inte hemifrån och där satt jag.. jag fick en av mina vänner att ljuga för min mamma, för min lärare, jag spottade ur mig att jag inte ville leva längre för mamma, och hon tog det hårt.. jag minns det, jag sårade henne, min mamma.. men just i den tiden, så var det så det. tiden gick och dom tog beslutet att jag inte fick gå kvar, att jag hade missat och tappat så pass mycket att inget kunde reparerar skadan som var skedd. jag tog ett sabbatsår, och det behövde jag, för att läka det som var skadat. och till en viss del blev det läkt, men till en annan inte. 

sabbatsåret-året gick, sommaren var slut och det var dags att börjar om gymnasiet, ge det ett nytt försök. jag träffade sofi, som omfamnade hela min värld, hon var och är min ögonsten. tillsammans med henne så lyckades jag gå ned, inte för att det var vår plan, eller att vi var motiverade utav något, utav det bara hände. den lyckan som hon gav mig under den tiden gjorde något, något speciellt. jag tänkte inte på det mer, jag sket i det. jag var glad, och jag var lycklig och jag levde så som man ska leva.

första året gick, sommaren kom och jag gick tillbaka till gymnasiet.. utan sofi. hon hade valt att hon inte ville mer, och hade därför valt att hoppa av. sorgen var stor, jag minns det fortfarande. men sen fanns det några tjejer kvar där i klassen som rockade min värld, och vi levde loppan med förfester, fester, magaluf, studenten och balen. (jag klarade det, jag gick ut gymnasiet..) men tyvärr så levde jag loppan genom att lägga på mig några kilo, jag gick från 60kg till 79-80kg och under denna tiden så gav jag mig på gi, soppor, och den ena efter den andra dieten.. jag gick ner 2kg, men gick upp 3.. jag skrev inlägg på inlägg här. jag skrev träningschema, och matschema men bröt efter 1-2veckor.. jag gav mig fan på det några gånger, men misslyckades. jag intalde mig sjäv "man kan synda en gång varje helg" jag hade fel.. jag sto stilla. efter studenten så drog jag fram vågen, ställde mig på den och världen rasade totalt. den visade att jag var uppe på 79kg, och även min mamma grät för mig skull. jag minns att hon sa "jag har aldrig sett dig som en tjock människa.." men jag tror även där att hon insåg vad som hade hänt.. och jag försökte, men misslyckades. jag gjorde det igen, men misslyckades. tiden gick och inget hände.. det var som om att jag satt och väntade på att ngn eller ngt skulle komma.. men inget hände

den 30 januari, detta året så brats något inom mig, och var det var kan jag inte svara på. jag vet inte om det var min dröm som äntligen hade bestämt sig för att ta sig ut eller vad det var, men från den dagen så var inget sig likt. och som jag sagt innan, så vet jag att ni är många som är chockad över min viktnedgång och jag vet inte hur många utav er som skrivit till mig. både vänner, bekanta och okända människor, och till er vill jag ännu en gång säga: tack. tack för era ord om hur duktig ni tycker att jag har varit, tack.

jag vet att det är svårt. livet är inte lätt, men egentligen.. när vi säger "livet är inte lätt" vad jämför vi med då?.. jag klandra inte dig, eller dig eller någon, för jag har själv varit så djupt nere i skiten så det finns inte. det tog mig 15 år av mitt liv att ta mig hit.. 15 lång år. jag är en ny människa, det kan vem som helst intyga. folk säger "du är mycket gladare" och "det lyser lycka i dina ögon" och "man ser det på dig, att du lever nu.." och för engångs skull, så tror jag på er. jag tror på er när ni säger det till mig, jag lyssnar och jag tror er.

jag vet att så himla många utav er har frågat mig, vill ha tips osv, men ni måste inse en sak - detta handlar om dig, ingen annan. tror du på dig själv? om inte, då klarar du det inte! har du motivationen? om inte, då har du ingen chans! fixar du att att lägga om din kost, din livsstil.. föralltid? inte? skippa såfall att läs vidare.. du måste offra så mycket, och jag vet att det jag skrev nyss kanske var hårt men det är sanningen. kolla på mig, det tog 15-fakking-år för mig. förfan.. tro inte att det varit lätt för mig bara för att jag tagit mig hit där jag är idag. det har varit ett tufft krig för mig i många år, men äntligen har jag vunnit. det är dags för dig att bestämma dig om du vill vinna kriget eller om du ger upp.. jag bestämmer inte över dig, det gör du! hitta din balans, och sluta byt diet var och varannan dag. du måste bestämma dig, du måste intala dig själv att såhär är det nu och såhär förblir det.

i början utav min resa, så var det tufft. jag drömde om godis. kan ni förstå? drömde om det.. jag fick dålig hy, fruktansvärd andedräkt men det är så det blir, och låt det bli så, det går över. varför blir det så? gifterna som ni har i er kropp måste komma ut någonstans, var? porerna och munnen. i början kände jag mig så ofräsh, jag svettades bara jag satt ned då kroppen gjorde av med gifter, min mun stank så himla mycket, jag var fet och glansig i hyn och jag såg skitig ut. var det värt det? abso-fakking-lut! det var såååå värt det. 

jag har avstått så mycket under denna resan. har jag varit bortbjuden så har jag valt vad jag skall äta och inte äta och man kan inte komma med "men det är kalas, då får man äta!" absolut, ät på.. eller? jag kan säga såhär - börja ät det ni älskar när ni har hittat en balsan. en balsan som gör att ni inte går upp i vikt utav det. för ska sanningen fram, så i detta fallet så är det det vi älskar mest som skadar oss mest - fet mat, socket osvosv. du älskar det - men behöver du det? jag har levt utan skräp i över två månader och jag mår strålande, mitt sockerberoende är borta och jag behöver inte det mer. men, ett sockerberoende går inte över på en natt, för mig tog det strax över en månad och nu finns jag ingen anledning till varför jag skulle köpa godis? gör ni det. jag gillar det fortfarande, men jag älskar inte det längre.. känns det som att jag är en tråkmåns? well, okey. det får ni tycka, men jag har valt vad som är viktigt i livet, och det är att må bra ute-och inombords. att känna sig fin, och att känna sig nöjd. men det är min lycka i livet, det är mitt mål. det kanske inte är ditt mål, det vet jag inget om. men har du samma mål som mig? varsegod, det är dags att göra en förändring. det är dag att vara lycklig och det är dags att leva. för en gångs skull så glänser jag - se till att det snart är din tur, okey? vänta inte å¨att det ska komma till dig, för det gör det inte. det är du som måste göra något, ingen annan!



här är en bild från min bal. jag minns att det var med nöd och näppe som jag kunde
stänga klänningen..



.. i dagsläget är den som ett tält för mig



här är en bild  på  mina byxor, samma modell, samma affär, likadana byxor
men jag antar  att  ni  ser skillnaden? längst bak är storlek 29, mina nya är i
storlek 26..



det fanns ingen anlening för mig att ta kroppsbilder förr, men hoppas att
ni ser här hur det såg ut..




.. och här är hur det ser ut idag!



..

the end

?

w-t-f ?! jag har inte skrivit här på evigheter, ändå hade jag mitt
besöksrekord igår ! vad hände där ?

tattooed girl.

om exakt sju dagar fortsätter jag på min helarm. sittning nr.2!


haters..






mina svar till er.

Sandra: Vill först säga att du är så himla duktig! Läser din blogg hela tiden och har följt delar av din resa med vikten. Go girl! Jag skulle vilja veta hur du har ändrat din kost? Vad ska man äta och vad bör man undvika?

Svar:
Tusen, och åter tusen tack. Det värmer! :) Man måste tänka på att man får offra rätt mycket, är du beredd på det först och främst? Min lycka, är kanske inte din lycka (förstå mig rätt!) Jag har valt att plocka bort godis, kakor, snabb-mat, allt sånt. Och då menar jag verkligen allt. I början var det sjukt svårt, i dagsläge har jag "lärt" mig att leva utan det, och vet du vad? Jag mår bättre än nånsin. Men detta vad var jag behövde göra för att nå min dröm.. Man måste röra om i grytan helt och hållet, och verkligen ändra sina matvanor - föralltid. Hoppas du känner att du fick svar på det du ville veta? Skriv igen annans. (:

Jennie: Är så sjukt avundsjuk på att du lyckats! Är även sjukt glad för din skull!! Jag försöker själv vara lika duktig. Har gått ner sammanlagt 17 kg nu men har 20 kg till att gå ner. Några tips på att göra det snabbare och bättre? (Sluta med godis och sötsaker har jag redan gjort :D) Och än en gång, du är grym!!

Svar: Jag tackar, och jag bugar. Sjukt kul att läsa en sån här kommentar. Det värmer alltid lika mycket (: Jag vet inte vad du gör/går på för diet men det verkar ju funka?! 17 kg down är ju grymt jobbat, och i och med att du tagit dig dit så fortsätt så som du håller på nu. Ge bara inte upp, och tänk på en sak - du måste ändra dina matvanor, föralltid. Har man tendens för att lägga på sig så måste man inse att man inte kan gå tillbaka till sitt gamla liv. Du är också grym, -17kg är starkt jobbat. Fortsätt, och skriv/gå fram till mig på actic om du behöver bli peppad eller dylikt. (:

Vevve: go mandii ! :D fan vad grymt jobbat tjejen :D stolt hehe.. men nu förstår du nog att du Måste dela med dig dina tips till mig haha. träning, kost, annat? vad är det som fått dig att komma såhär långt på vägen? :) pooossssss / Vevve

Svar: Tack, tusen tack snäckan. Mitt tips är som min kollega sa till mig - hitta din egna balans. Man måste på något sätt hitta en balans/kost som man känner att man kan leva med och må bra utav, och en kost som gör att du stannar där du vill vara. Jag menar inte att man aldrig får äta gott eller synda, absolut inte.. men även där måste man hitta en gräns och en balans. Mitt tips är att kolla över dina matvanor och ta en titt på vad som kanske kan ändras/tas bort. Man måste offra sig, och samtidigt tänka: för vems skull gör jag detta? mig själv.. Det som fick mig att komma såhär lång var att jag kände mig stor, rälig och ofräsh. Jag har levt med en tung historia en längre tid, men den börjar suddas bort ju mer jag lyckas. Bestäm dig för att lyckas, och du ska få se (: Det var mer eller mindre som om en blixt slog ner och allt bara föll på plats en dag. Innan har jag gått upp, ner, upp, ner.. Denna gången har jag kommit så långt att jag gått från 79kg till 59kg. Hur långt vill du komma? Enbart du bestämmer det :) Kämpa, okey?

Elin Hansson: Hej! Kom in på din blogg av en slump egentligen, men jag är precis i samma sits som du var i tidigare. Svullen och tråkig ser jag ut. Jag undrar hur du har tränat? Mitt problemområde är rumpan och låren och jag behöver verkligen tips på hur man lyckas :) du får jättegärna mejla mig :) och riktigt starkt jobbat av dig :) kram /Elin

Svar: Kul att du kom in här överhuvudtaget tycker jag. Jag hoppas att mitt svar ska vara det du hade önskat, annars får du bara skriva igen. Jag säger bara: ge inte upp, och bestäm dig! Jag själv har under en längre tid varit s.k jojo-bantare, och komigen, hur hälsosamt är det? Som jag skrev till en annan här på svaren så gör så att du tittar över din kost, kolla vad du kan förändra och vad du kan ta bort. Gymmet tilltalar inte alls alla, därför rek. jag en timmes promenad dagligen (det har hjälpt mig otroligt mycket!) och det är även mitt tips för dina problemråden, tänk bara på att man inte kan punktförbränna fettet på kroppen. Lättare stykepass tre gånger i veckan behövs också, absolut. Prata med en pt på ditt gym, dom hjälper dig att lägga upp ett träningspass efter dina behov och önskemål. Ge inte upp, okey? Och skriv gärna igen om du behöver tips eller bara vill bli peppad. Du vet var du kan hitta mig (:

Anonym:
kan du inte visa ditt matschema? hur äter du ? hur ofta tränar du ? :)

Svar: Jag har inget matschema, men jag kan säga vad jag äter: Grönsaker, i mängder! Bönor, avakodo, oliver, broccoli, blomkål, rotfrukter, osvosv! Jag vet att grönsaker inte tilltalar alla, dock älskar jag det. Samt nötter, naturella, saltade när jag vill ha något lite "godare" Jag vet att det är lätt att tänka "det är väl ingen konst med det hon äter?!" men konsten är att hålla det, och göra det till en livsstil. Jag jobbar som spinning instruktör, så jag träna min spinning en gång i veckan, promenad helst sju gånger i veckan, samt att jag nyligen (idag!) börjat införa mycket lätt styrka. Känner du dig nöjd med svaret? :)

Postat av: elin
precis hittat till din blogg. men shit va grymt jobbat! har också en del att gå ner.. en sak jag alltid undrat är hur det är med huden sen? hänger den? drar den ihop sig? vet att det är olika för alla men hur var det för dig? hur gjorde du för att gå ner i vikt? och hur snabbt gick det för dig :)riktigt tacksam för svar!
2012-04-03 @ 13:30:09
Postat av: Cecilia Eklund
Såååå duktigt gjort, och åh vad fin du är nu!!! Innan också men! :)
Elin: precis hittat till din blogg. men shit va grymt jobbat! har också en del att gå ner.. en sak jag alltid undrat är hur det är med huden sen? hänger den? drar den ihop sig? vet att det är olika för alla men hur var det för dig? hur gjorde du för att gå ner i vikt? och hur snabbt gick det för dig :)riktigt tacksam för svar!

Svar: Det här med huden är jag inte rätt pers. att fråga, "tyvärr".. för jag har ingen hud som hänger alls, mitt har blivit fast, precis så som jag vill ha det, såklart. Och precis som du säger, så är det absolut olika för alla. Se bilderna så ser du att min skinn dragit ihop sig fint, (lät konstigt, men du förstår!) med andra ord, för mig har det blivit bättre än bra, inget skinn som hänger, och det är jag tacksam för. Men samtidigt är det skillnad på en pers. som väger 79kg och går ner 20kg, än en pers. som kanske väger 100kg och går ner för snabbt, då är det större/stor risk att skinnet blir slappt..  Jag gick ner rätt fort, faktiskt. Just för att jag tagit bort alla dåliga vanor i mitt liv, samt lagt till en timmes promenad varje dag. Jag vet att det låter som enkla saker, vilket det är, om du kan bevara det.. hela livet! Lite samma svar där, det jag gjorde var då att ta bort alla dåliga vanor. Jag har lagt mitt gamla liv bakom mig. Vill du veta något mer så bara hör av dig! (:

Cecilia Eklund: Såååå duktigt gjort, och åh vad fin du är nu!!! Innan också men! :)
Lotta: bra jobbat, det syns tydligt. Du är mkt duktig o en riktig snygging!

Svar: Tack bägge två. Det betyder mycket att ni la en sådan kommentar! (:



bjuder på två nya bilder på mig. sista bilden är från idag.
puss! ♥

RSS 2.0